Sławne Kompozycje

Kompozytorzy i ich najbardziej interesujące kompozycje.

Niniejsza kompilacja jest zbiorem najbardziej popularnych kompozycji cenionych w świecie kompozytorów. Są tu utwory, dzięki którym wielu z tych kompozytorów zdobyła sławę. Tę listę oczywiście można by poszerzyć, niemniej jest wstępem, od którego może zacząć początkujący meloman. Klasyfikacja chronologiczna wg. urodzin kompozytorów.

• Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594)
o Msze

• Claudio Monteverdi (1567-1643)
o Opery: „Orfeusz” i „Arianna”

• Gregorio Allegri (1582-1652)
o Miserere

• Arcangelo Corelli (1653-1713)
o “La Follia” z op. 5;
o 12 Concerti Grossi op. 6

• Henry Purcell (1658-1695)
o Opera “Dido i Aeneasz” – obecnie nazywana operą narodową Anglii

• Antonio Vivaldi (1678-1741)
o Cztery koncerty na skrzypce i orkiestrę „Cztery Pory Roku”, op. 8.

• Jan Sebastian Bach (1685-1750)
o Sześć „Koncertów Brandenburskich”;
o Cztery Suity orkiestrowe, szczególnie druga i trzecia z „Arią na Strunie G”
o „Wariacje Goldbergowskie”, Aria i 32 wariacje na klawesyn (oryginał) lub fortepian – Glenn Gould (epokowe wykonanie)
o „Chaconna” z partity nr 2 na skrzypce solo
o Msza h-moll
o Kantaty: 140,
o 147, 208 (aria)
o Suity Angielskie (klawesyn), (piano – Glenn Gould)
o Das Wohltemperierte Klavier(klawesyn, książka I)(klawesyn, książka II) (Glenn Gould – piano – książka I i II)
o Pasja Wg. Św. Jana
o Pasja Wg. Św. Mateusza
o Inwencje dwugłosowe i trójgłosowe
o Toccata i Fuga d-moll na organy

• Grzegorz Fryderyk Handel (1685-1759)
o Oratorium „Mesjasz”
o Suita orkiestrowa „Muzyka na Wodzie”
o Suita orkiestrowa „Muzyka na Królewskie Fajerwerki”

• Domenico Scarlatti (1685-)
o Sonaty klawesynowe: K.32, L.79, L.352, L.483.

• Johann Pachelbel (1653-1706)
o Kanon D-dur na czworo skrzypiec i basso continuo

• Tomaso Albinioni (1671-1750)
o Adagio g-moll na smyczki i organy continuo

• Jeremiah Clarke (1670-1707)
o „Trumpet Voluntary” – utwór skomponowany na klawesyn a zaaranżowany na trąbkę i orkiestrę przez Henry Wood’a.

• Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736)
o Stabat Mater

• Joseph Haydn (1732-1809)
o Symfonie: 94, 96, 100, 101, 103, 104
o Koncert na trąbkę i orkiestrę

• Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791)
o Serenada „Eine Klenie Nachtmusik”
o Koncerty fortepianowe: 20, 21 i 28.
o Koncerty skrzypcowe: 3, 5.
o Koncert na Klarnet i orkiestrę
o Koncert na flet, harfę i orkiestrę
o Opery: Cosi Fan Tutte, Don Giovanni, Czarodziejski Flet, Figuro.
o Msza Requiem
o Symfonia Jowiszowa
o Sonata A-dur nr KV 331 na fortepian z Marszem Tureckim

• Ligi Boccherini (1743-1805)
o Menuet z Kwartetu Smyczkowego E-dur, op. 13

• Jan Stefani (1746-1829)
o Opera Krakowiacy i Górale
o Krakowiak z opery Krakowiacy i Górale

• Ludwig Van Beethoven (1770-1827)
o Sonaty na fortepian: „Księżycowa”, „Apassionata”, „Patetyczna”
o Koncert fortepianowy nr 5 „Cesarski”
o Bagatela na fortepian „Dla Elizy”
o Koncert na skrzypce i orkiestrę
o Symfonie: 5, 6 „Pastoralna”, 9 z „Odą do Radości”

• Niccolo Paganini (1782-1840)
o 24 Kaprysy na skrzypce solo, szczególnie kaprys nr 24.
o Koncert skrzypcowy op. 7 i ostatnia część „Companella”

• Gioacchino Rossini (1792-1868)
o Opera „Wilhem Tell”, „Cyrulik Sewilski”, a szczególnie ich uwertury

• Franz Schubert (1797-1828)
o Kwintet fortepianowy op. 114 „Pstrąg”
o „Ave Maria”
o Sanctus z Mszy Niemieckiej
o Symfonie 7 i 8

• Hektor Berlioz (1803-1869)
o „Symfonia Fantastyczna”
o „Marsz Węgierski z poematu symfonicznego „Potępienie Fausta”

• Felix Mendelson (1809-1847)
o „Sen Nocy Letniej”
o Symfonie 3 i 4
o Koncert skrzypcowy e-moll, op. 64

• Fryderyk Chopin (1810-1849)
o Preludium „Deszczowe” nr 15
o Etiuda nr 12, op. 10 „Rewolucyjna”
o Polonez As-dur, op. 53
o Walc a-moll, op. 34, nr 2
o Sotanta b-moll, op. 35, z “Marszem Żałobnym”
o Koncert Fortepianowy nr 1, e-moll, op. 11
o Koncert Fortepianowy nr 2, f-moll, op. 21
o Andante Spianato
o Preludium e-moll op. 28, nr 4

• Ryszard Wagner (1813-1883)
o “Lohengrin” z Marszem Weselnym
o “Walkiria”
o Uwertura do “Latający Holender”
o “Tristan i Izolda” opera

• Giuseppe Verdi (1813-1901)
o “Marsz Triumfalny” z opery “Aida”
o Aria „La Donna e Mobile” z opery „Rigoletto”
o Chór Niewolników z opery „Nabucco”

• Charles Gounod (1818-1893)
o „Ave Maria”

• Jacques Offenbach (1819-1880)
o Uwertura do „La Vie Parisienne”

• Bedrich Smetana (1824-1899)
o „Mołdawia”

• Johann Strauss I (1804-1849)
o „Redetzky Marsch”, op. 228

• Johann Strauss II (1825-1899)
o Walc „Nad Pięknym Modrym Dunajem” op. 314
o Operetka „Wiedeńska Krew”
o Walc „Cesarski”, op. 437
o „Pizzicato Polka”

• Johannes Brahms (1833-1897)
o Tańce Węgierskie

• Camille Saint-Saens (1835-1897)
o „Danse Macabre”
o „Carnaval des Animaux” – Karnawał Zwierząt
o Koncert Skrzypcowy nr 3.

• Georges Bizet (1838-1875)
o „L’Arlesienne” Suita 1 i 2
o Opera „Carmen”

• Modest Mussorgski (1839-1881)
o „Obrazki z Wystawy”
o Poemata symfoniczny „Noc na Łysej Górze”

• Piotr Czajkowski (1840-1893)
o Suita „Dziadek do Orzechów”
o Balet „Jezioro Łabędzie”
o Koncert fortepianowy Nr 1.

• Antonin Dworak (1841-1904)
o Symfonia nr 9 „Nowy Świat”
o Tańce Słowiańskie

• Edward Grieg (1843-1907)
o Suita 1 i 2 „Pier Gynt”
o Koncer fortepianowy op. 16

• Mikołaj Rimski-Korsakow (1844-1908)
o „Szeherezada”

• Edward Legar (1857-1934)
o Wariacje „Enigmat”

• Giacomo Puccini (1858-1924)
o Opera „Tosca”, aria
o Opera „Madami Butterfly”

• Calude Debussy (1862-1924)
o „Popołudnie Fauna”
o „La Mer” (Morze)
o Images
o Suite Bergamosque
o „Clair de Lune” (Światło Księżyca)

• Richard Strauss (1864-1949)
o „Also Sprach Zarathustra” (Tako Rzecze Zaratustra)
o „Don Juan” op. 20

• Erik Satie (1866-1925)
o Gymnopedies

• Siergiej Rachmaninow (1873-1943)
o Rapsodia na Temat Paganiniego

• Maurice Ravel (1875-1937)
o Bolero
o Pawana na Śmierć Infantki
o La Valse
o Daphnis et Chloe

• Bela Bartok (1881-1945)
o Koncert na orkiestrę
o Rapsodia na skrzypce i orkiestrę
o Tańce Rumuńskie

• Henryk Wieniawski (1835-1880)
o „Scherzo Tarantella”
o Polonez na skrzypce i orkiestrę
o Polonez A-dur op. 21
o Polonez D-dur op. 4
o Legenda

• Mieczysław Karłowicz (1876-1909)
o Koncert skrzypcowy

• Igor Strawiński (1882-1971)
o „Święto Wiosny”
o „Pietruszka”

• Karol Szymanowski (1882-1937)
o Treny na skrzypce i fortepian
o 20 Mazurków na fortepian

• Heitor Villa-Lobos (1887-1959)
o 5 Preludiów na gitarę
o Suita Brazylijska
o Bachianas Brasileiras nr 5

• Siergiej Prokofjew (1891-1953)
o „Piotr i Wilk”
o Koncert fortepianowy nr 1

• Carl Orff (1895-1982)
o „Carmina Burana”

• George Gershwin (1898-1937)
o Błękitna Rapsodia
o „Amerykanin w Paryżu”
o Opera „Porgy and Bess” – Summertime

• Joaquin Rodrigo (1902-1999)
o Concierto de Aranjuez na gitarę i orkiestrę

• Richard Addinsell (1904-1977)
o Koncert Warszawski

• Samuel Barber (1910-1981)
o Adagio na smyczki

• Heryk Górecki (1933-2010)
o Symfonia Pieśni Żałosnych